Główna

Wywiad z Arturem Chamskim z okazji Światowego Dnia Ziemi

BH_1540x616_Wywiad Artur Chamski_20240422
BH_1540x616_Wywiad Artur Chamski_20240422
Aktor, piosenkarz, związany ze scena musicalową. Od ponad roku dyrektor artystyczny Teatru Bohema House, pierwszego na świecie teatru ekologicznego. 22 kwietnia w Dzień Ziemi obchodzi urodziny– przypadek?

Czego się życzy osobie, która obchodzi urodziny  w Dzień Ziemi? Powodzenia w misji edukacji ekologicznej?

 

O tak! I chętnie też przyjmuję życzenia czystej wody i powietrza, zdrowego jedzenia 😉. To tak naprawdę są życzenia odpowiednie dla każdego, niezależnie od daty urodzenia. Wszyscy zależymy od środowiska, w którym żyjemy. Coraz bardziej zdaję sobie sprawę z tego, zwłaszcza odkąd współpracuję z Teatrem Bohema House.

 

Jak to się stało, że rozpoczął Pan współpracę z Teatrem Bohema House?

 

Zaczęło się od współpracy z firmą Eko Cykl Organizacja Odzysku Opakowań S.A. już ponad 10 lat temu. Wspierałem artystyczne aspekty ich działalności. A potem spółka, która zajmuje się logistyką odzysku opakowań, powołała teatr! To się może wydawać zaskakujące, ale w gruncie rzeczy jest logiczne, Bohema House jest jedynym w swoim rodzaju teatrem ekologicznym. Od chwili, kiedy zaczął powstawać, było wiadomo, że to miejsce ma niezwykłą energię. Czułem, jakbym znał je od lat, ale wtedy zupełnie nie wyobrażałem sobie, że będę kierował nim artystycznie.

 

Czy ekologiczne zagadnienia nie były Panu bliskie?

 

Nie tak bardzo, chociaż rozumiałem, że to generalnie ważny temat. Poza tym zawodowo rozwijałem się trochę w innym kierunku. Gdy pomysłodawczyni tego magicznego przedsięwzięcia poprosiła mnie o opiekę artystyczną nad spektaklami, wahałem się, czy chcę to robić. Cieszę się, że się na to zdecydowałem. To wielkie wyzwanie, ale też ogromna satysfakcja. A jeśli chodzi o tematy ekologiczne, to na tym opiera się cały sens tego przedsięwzięcia. Poprzez emocje, taniec i śpiew przekazujemy ważne treści, uczymy widzów szacunku do Matki Ziemi. To przekaz podobny do tego, który przyświecał inicjatorom Dnia Ziemi: z jednej strony stan przyrody zależy od nas, a z drugiej my jesteśmy zależni od otaczającej nas natury. Chcemy żeby widzowie wychodzili ze spektaklu z tą wiedzą.. Każdy chce zdrowia i dobrego samopoczucia dla siebie i swoich dzieci. My pokazujemy, że osiąga się to przede wszystkim dbając o środowisko naturalne.

 

Część widzów chce w teatrze znaleźć beztroską rozrywkę i nie ma ochoty doświadczać lęku i smutku związanego z postępującą degradacją środowiska. Zwłaszcza, jeśli to teatr dla dzieci. Czy nie dość mamy w mediach informacji o katastrofach ekologicznych, chorobach cywilizacyjnych, globalnym ociepleniu itp.?

 

Absolutnie się nie zgadzam! Teatr zawsze stawiał sobie za zadanie podejmowanie trudnych tematów. W sztukach dla dzieci też. U nas na szczęście – ponieważ jesteśmy teatrem edukacyjnym – pokazujemy też pozytywne wzorce i optymistyczne scenariusze, których realizacja zależy od naszego działania.

 

Czy widzi Pan różnice między teatrem ekologicznym, a dramaturgicznym czy musicalowym? Czy inaczej się nimi zarządza?

 

Teatr Bohema House to tak naprawdę połącznie wszystkich tych trzech rodzajów teatrów. Jest dramaturgia, są emocje, jest musical. Wiem, że bardzo duże wrażenie na widzach robią akrobaci. Wyrażają swoje emocje, podobnie jak tancerze, poprzez mistrzowski ruch, ale do tego niebezpieczny, na wysokościach. To widzom zapiera dech w piersiach. Rzadko spotyka się w Polsce, aby teatr wykorzystywał akrobacje powietrzne w spektaklach. Zarządzanie tak multifunkcyjnym teatrem, to z jednej strony wiele wyzwań, a z drugiej ogromna duma. Akrobaci doskonalą swoją grę aktorską, aktorzy zaczynają interesować się akrobacją. Zespół się rozwija i inspiruje wzajemnie. Natomiast jako dyrektor odpowiedzialny za mój zespół, doceniam  pozytywną atmosferę i dobre warunki pracy na jakie mogą liczyć artyści zaangażowani w Bohema House. To jest miejsce, gdzie dba się o artystę jak o pracownika. Nie jest to częste w naszej branży i bardzo nam się podoba!

Jeśli chodzi o spektakle, to udało nam się osiągnąć bardzo ważny cel. Edukujemy naszą publiczność poprzez dynamiczne, megaatrakcyjne, bogate we wrażenia widowiska. Fachowo mówi się o tym edutainment – edukacyjna rozrywka (z połącznie z ang. entertainment).

 

Wokół Teatru Bohema House powstał EkoPark RECRE. Czy spektakle przeniosą się na otwartą przestrzeń?

 

Formą sztuki zewnętrznej są organizowane przez nas parady. Ten element naszego kompleksu kulturalnego na razie raczkuje, ale mierzymy wysoko! Wzorujemy nasze działania na  najsłynniejszych parkach rozrywki, np. Disneylandzie, tylko realizujemy je tak, żeby były przyjazne dla środowiska. Teatr powstał z materiałów ekologicznych, EkoPark RECRE również jest zaaranżowany z wykorzystaniem naturalnych i zdrowych elementów. Obie przestrzenie uzupełniają się. Aktorzy grają w teatrze i biorą udział w inicjatywach rodzinnych na zewnątrz. Najwięcej korzystają ci goście, którzy uczestniczą i w jednym, i w drugim. Atrakcji jest mnóstwo. Warto śledzić social media Teatru Bohema House - tam  piszemy o aktualnych działaniach.

 

Jakie najbliższe plany działania ma teatr dla swoich widzów? Czym zaskoczy nas Pan jako Dyrektor Bohema House?

 

Już w najbliższą niedzielę, 28 kwietnia, zapraszam serdecznie na „Hity Bohemy”, urodzinowy koncert  z okazji drugiej rocznicy istnienia naszej stacjonarnej sceny. Poprowadzi go Maciej Orłoś. Obiecuję, że zaskoczymy przygotowanymi niespodziankami nawet najbardziej ”wybrednego” widza. A już na jesień planujemy premierę kolejnego spektaklu, tym razem skierowanego  raczej do starszej młodzieży i dorosłych. Obiecuję, że dzieci i dorośli podczas naszych spektakli będą mogli się wzruszać i śmiać (czasem nawet jednocześnie). Chcę żeby za każdym razem towarzyszyło im mnóstwo emocji. Wtedy będę wiedział, że spełniłem misję, tworząc spektakle, które uwrażliwiają widza na naturę, nasze wspólne środowisko i los naszej Matki Ziemi.

 


 

ARTUR CHAMSKI – aktor, piosenkarz, od 2001 związany z teatrem Studio Buffo, od ponad roku dyrektor artystyczny pierwszego na świecie Teatru Ekologicznego Bohema House. Ukończył studia na Wydziale Lalkarskim filii PWST We Wrocławiu. Będąc na drugim roku studiów, nawiązał współpracę z teatrem Studio Buffo, w którym zagrał m.in. w musicalach Metro i Romeo i Julia. Śpiewał chórki w programach Przebojowa noc i Złota sobota w reżyserii Janusza Józefowicza. W 1999 wziął udział w odcinku programu Szansa na sukces z piosenkami Zdzisławy Sośnickiej. W 2004 rozpoczął współpracę ze sceną młodzieżową Teatru na Woli. W 2005 zajął drugie miejsce w plebiscycie redakcji ifilm.pl na najciekawszego aktora młodego pokolenia.

W 2008 zwyciężył w czwartej edycji programu rozrywkowego “Jak oni śpiewają” w telewizji Polsat, a po udziale w talent show wydał debiutancki maxi-singel, również zatytułowany “Jak oni śpiewają”. 14 lutego 2009 z utworem „Kilka słów” zajął czwarte miejsce w konkursie Piosenka dla Europy 2009, będącym krajowymi eliminacjami do 54. Konkursu Piosenki Eurowizji w Moskwie. W tym samym roku zajął trzecie miejsce w szóstej, mistrzowskiej edycji “Jak oni śpiewają”. W 2014 zajął czwarte miejsce w pierwszej edycji programu rozrywkowego “Twoja twarz brzmi znajomo” w Polsacie i zagrał w 2421. odcinku programu TVP2 “Familiada”. Jako dyrektor artystyczny Teatru Bohema House realizuje misję edutainment, czyli edukacji poprzez rozrywkę.

Aktualności

Zobacz wszystkie